ОБЯВЛЕНИЕ
до заинтересованите лица и общественост, на основание чл. 26, ал. 3 и ал. 4 от Закона за нормативните актове
ОТНОСНО: Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие
Писмени становища и мнения се приемат в 30-дневен срок, считан от датата на публикуване на предложението за изменение и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие, на e-mail: direktor_PMDT@pomorie.org , както и в сградата на Община Поморие на адрес: улица „Солна” № 5 в гр. Поморие – Център за административно обслужване.
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
на основание чл.44, ал.1 от ЗМСМА, внасям в Общински съвет – Поморие следното предложение за Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие:
Мотиви към Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие.
- Причини, налагащи изменението на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие.
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие е изготвен в съответствие с настъпилите изменения и допълнения в Закона за местните данъци и такси след приемането на Закон за изменение и допълнение на Закон за корпоративното подоходно облагане (обн. в ДВ, бр.98 от 2018г. в сила от 01.01.2019г.). Въведените промени са насочени към намаляване на административната тежест в процедурите по определяне на местните данъци, както и към подобряване контрола и събираемостта им от страна на общините. Освен промените, които касаят оперативната работа на общинските приходни звена, е важно да бъдат отчетени и следните нови моменти: 1. Важна промяна в ЗМДТ е въвеждането на нови, по-високи диапазони на данъка върху недвижимите имоти, които не са основно жилище, не са отдадени под наем и не са регистрирани като места за настаняване и попадат в т.нар. курортни населени места. 2. Условията за ползване на отстъпка за основно жилище са уредени по-детайлно, като в случай, че се установи деклариране на повече от едно основно жилище, облекченията не се прилагат и данъкът, се дължи в пълен размер за всяко от жилищата. 3.Друга основна промяна е въвеждането на нова формула за изчисляване размера на данъка върху превозните средства, която обединява имуществен и екологичен компонент, както и уеднаквява подхода за облагане на пътните превозни средства с технически допустима максимална маса до 3,5 тона. Законодателят е предвидил срок за Общинските съвети до 31.01.2019г. да определят размерите на данъка върху превозните средства, като в противен случай, за 2019г. данъкът ще се определя съгласно минималните размери на данъците и коригиращите коефициенти, определени в чл.55, ал.1 от ЗМДТ. С оглед на това и с цел съответствие между наредбата и Закона за местни данъци и такси е необходимо да се направят съответните изменения и допълнения в Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие.
- Цели, които се поставят с изменението на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие.
Важна цел на изменението е осигуряването на съответствие между наредбата и Закона за местни данъци и такси към настоящият момент.
- Финансови и други средства, необходими за изменението на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие.
Изменението в наредбата не е свързано с изразходване на допълнителни финансови средства от бюджета на Общината, както и с ангажиране на допълнителни човешки ресурси.
- Очаквани резултати от изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие:
Очакваните резултати след изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие:
– актуална нормативна база свързана с местните такси;
- Анализ на съответствие с правото на Европейския съюз.
Предлаганите промени в Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие са в съответствие с нормативните актове от по-висока степен, както и с тези на европейското законодателство.
Предвид изложеното по-горе предлагам на Общински съвет – Поморие следния
ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ
На основание чл.21, ал.2, пр. 2, и 4 от ЗМСМА във връзка с чл. 76, ал. 3 и чл. 79 от Административнопроцесуалния кодекс, Общински съвет – Поморие приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Поморие и права на територията на Община Поморие, както следва:
- 1. В чл. 7, ал. 1 думите „сгради и поземлени имоти“ се заменят с „поземлени имоти, сгради и самостоятелни обекти в сгради“.
- 2. В чл. 9 след думите „вещно право“ се добавя „на ползване“.
- 3. В чл. 9а:
а) в ал. 1 думите „или придобитите по друг начин имоти“ се заменят със „сгради и постройки, които не подлежат на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията“, а думите „съответно носителят на ограниченото вещно право“ се заличават;
б) създават се нови ал. 2 и ал.3:
„(2) Не се подават данъчни декларации за облагане с годишен данък за новопостроените сгради, подлежащи на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията. Необходимите данни за определяне на данъка на новопостроените сгради и/или на самостоятелни обекти в тях се предоставят на служителите по чл. 4, ал. 1 от възложителя на строежа след завършването на сградата в груб строеж по образец, определен от министъра на финансите.
(3) Не се подават данъчни декларации за облагане с годишен данък за имотите и ограничените вещни права, придобити по възмезден или безвъзмезден начин по раздел трети от тази глава.”
в) досегашната ал. 2 става ал. 4 и се изменя така:
„(4) За новопостроен или придобит по друг начин имот или ограничено вещно право на ползване в срока по ал. 1 предприятията подават информация за отчетната стойност и други обстоятелства, имащи значение за определянето на данъка.
г) досегашната ал. 3 става ал. 5 и в нея думите „При промяна на някое“ се заменят с „При преустройство и при промяна на предназначението на съществуваща сграда или на самостоятелен обект в сграда, както и при промяна на друго”.
д) досегашната ал. 4 става ал. 6 и в нея се създава изречение второ: „В случай че не е подадена данъчна декларация по ал. 1 от наследниците или заветниците, след изтичането на срока по чл. 32 служителят по чл. 4, ал. 1 образува партида за наследения недвижим имот въз основа на данните, налични в общината и в регистъра на населението.“
е) досегашната ал. 5 става ал. 7.
ж) създава се нова ал.8:
„(8) Не се изисква подаване на данъчна декларация, когато промяната в обстоятелствата, имащи значение за определяне на данъка са удостоверени от общината в случаите на търпимост на строежите, в изпълнение на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради или в качеството й на възложител по Закона за устройство на територията. Служител от общинската администрация отразява служебно настъпилите промени в техническите характеристики на имота.“
- 4. В чл.15:
а) Досегашният текст става ал.1 и се изменя така:
(1) Размерът на данъка върху недвижимите имоти, с изключение на недвижимите имоти по ал.2 и ал.3, се определя в размер на 3.0 /три цяло/ на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.
б) Създават се ал.2 и ал.3:
„(2) Размерът на данъка върху недвижимите жилищни имоти, разположени на територията на гр.Поморие, като морски курорт с национално значение, съгласно Решение на Министерски съвет № 153 от 24 февруари 2012г., които за съответната година не са основно жилище на данъчно задълженото лице, не са отдадени под наем и не са регистрирани като места за настаняване по смисъла на Закона за туризма се определя в размер на 5.0 /пет цяло/ на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.
(3) Размерът на данъка върху недвижимите жилищни имоти, разположени на територията на гр.Ахелой, като морски курорт с местно значение, съгласно Решение на Министерски съвет № 153 от 24 февруари 2012г., които за съответната година не са основно жилище на данъчно задълженото лице, не са отдадени под наем и не са регистрирани като места за настаняване по смисъла на Закона за туризма се определя в размер на 5.0 /пет цяло/ на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.”
- 5. В чл.19 се създава нова ал.3:
„(3) В случай че е установено деклариране на повече от едно основно жилище, облекченията по ал. 1 и 2 не се прилагат и данъкът, определен по чл. 22, се дължи в пълен размер за всяко от жилищата и за периода, в който едновременно са декларирани като основни жилища.
- 6. В чл.30:
а) Досегашният текст става ал.1;
б) Създава се нова ал.2:
„(2) На основата на данъчната оценка, послужила за определяне на данъка по ал. 1, служителят в общинската администрация определя дължимия годишен данък и го съобщава на всеки наследник или заветник.“
- 7. В чл.37 ал.3 и ал.4 се отменят.
- 8. В чл.40, ал. 2 т. 5 се отменя.
- 9. В чл.41:
а) алинея 1 се изменя така:
„(1) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента – имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:ГДПС = ИмК х ЕК, където:
ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;= ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1; ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2
- имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:
ИмК = СkW х Кгп, където:СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която се определя в следните размери:
а) до 55 kW включително – 0.60 лв. за 1 kW;
б) над 55 kW до 74 kW включително – 0.80 лв. за 1 kW;
в) над 74 kW до 110 kW включително – 1.60 лв. за 1 kW;
г) над 110 kW до 150 kW включително – 1.80 лв. за 1 kW;
д) над 150 kW до 245 kW включително – 2.40 лв. за 1 kW;
е) над 245 kW – 3.15 лв. за 1 kW;
В зависимост от годината на производство данъкът се умножава с коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила / Кгп/, определен с чл.55, ал.1 от Закона за местните данъци и такси.
- Екологичният компонент се определя в зависимост от екологичната категория на автомобила при следните коефициенти:
а) без екологична категория, с екологични категории „Евро 1” и „Евро 2” – 1.2;
б) „Евро 3” – 1.1;
в) „Евро 4) – 0.9;
г) „Евро 5” – 0.7;
д) „Евро 6” и „ЕЕV” – 0.5.
б) Създава се нова ал.2:
„(2) Когато в регистъра по чл. 54, ал.1 от ЗМДТ няма данни за екологичната категория на моторното превозно средство се приема, че превозното средство е без екологична категория.”
в) Досегашната ал.2 става ал.3 и в текста преди т. 1 думите „леки автомобили“ се заменят с „леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т“;
г) Досегашните алинеи 3, 4 и 5 стават съответно ал.4, 5 и 6;
д) Досегашната ал.6 става ал.7 и се изменя така:
„(7) Данъкът за товарен автомобил с технически допустима максимална маса над 3,5т, но не повече от 12т., е в размер 15лв. за всеки започнати 750кг товароносимост.“
е) Досегашните алинеи 7, 8, 9, 10, 11, 12 и 13 стават съответно ал.8, 9, 10, 11, 12, 13 и 14.
- 10. В чл.45:
а) Ал.1 се отменя;
б) Ал.2 се изменя така:
„(2) За мотопеди и мотоциклети с мощност на двигателя до 74 kW включително, и съответстващи на екологична категория „Евро 4“ данъкът се заплаща с 20 на сто намаление, а за съответстващите на екологични категории, по-високи от „Евро 4“ – с 60 на сто намаление от определения по чл. 55, ал. 3 от ЗМДТ данък.“
в) Ал.3 се изменя така:
„(3) За автобусите, товарните автомобили, с технически допустима максимална маса над 3,5 т, влекачите за ремарке и седловите влекачи с двигатели, съответстващи на екологична категория „Евро 4“, данъкът се заплаща с 20 на сто намаление, а за съответстващите на „Евро 5“, „Евро 6“ и „ЕЕV“ – с 50 на сто намаление от определения по чл. 55, ал. 5, 6, 7 и 13 от ЗМДТ данък.
г) Създава се нова ал.5:
„(5) Когато в регистъра по чл. 54, ал.1 от ЗМДТ няма данни за екологичната категория на моторното превозно средство се приема, че превозното средство е без екологична категория.
- 11. Чл.47 се изменя така:
„чл.47 Данъкът се внася в приход на бюджета на общината по постоянния адрес, съответно седалището на собственика, а в случаите по чл. 54, ал. 5 от ЗМДТ – в приход на общината по регистрация на превозното средство.”
- 12. В Приложение №1 към чл. 56 т.21 се отменя
- 13. Наредбата влиза в сила от 01.01.2019г., с изключение на параграф 3, буква „б” – относно чл.9а, ал.2, който влиза в сила от 01 януари 2020г.
- 14. На основание чл. 26, ал. 3 във връзка с ал. 2 от Закона за нормативните актове разпореждам измененията и мотивите към тях да бъдат публикувани на сайта на Община Поморие.
Приложение: Решение на Министерски съвет № 153 от 24 февруари 2012 г.
АДРЕСАТ НА АКТА:
Иван Алексиев – Кмет на Община Поморие за всички задължени лица.
ДОКЛАДЧИК ПРИ РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАСЕДАНИЯ НА КОМИСИИ:
Щеляна Неделчева – Директор Дирекция „Приходи, местни данъци и такси” – Община Поморие
ДОКЛАДЧИК ПРИ РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАСЕДАНИЯ НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:
Янчо Илиев- Заместник-кмет на Община Поморие
Настоящият акт да се изпрати на областния управител на Област – Бургас в седемдневен срок от приемането му.
С УВАЖЕНИЕ,
ИВАН АЛЕКСИЕВ /п/
КМЕТ НА ОБЩИНА ПОМОРИЕ