Утвърдил:
Кмет на Община Поморие Иван Алексиев /П/
АНАЛИЗ НА ПОТРЕБНОСТИТЕ ОТ СОЦИАЛНИ УСЛУГИ НА ОБЩИНСКО И ОБЛАСТНО НИВО, КОИТО СЕ ФИНАНСИРАТ ИЗЦЯЛО ИЛИ ЧАСТИЧНО ОТ ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ
ОБЩИНА ПОМОРИЕ, ОБЛАСТ БУРГАС, 2023 година
Съдържание
1.2 Методи и източници на анализа. 3
2 Показателите в общината по критериите за социални и интегрирани здравно-социални услуги 4
3 Съществуващи социални и интегрирани. 5
здравно-социални услуги на територията на общината. 5
3.1.1 Социални услуги – делегирани от държавата дейности. 6
3.2 Интегрирани здравно-социални услуги, делегирани от държавата дейности в община……. 16
5.1 Потребители от други общини, ползващи социални услуги. 17
5.2 Потребители от други общини, ползващи интегрирани здравно-социални услуги 18
6 Информация за демографското развитие в община…………. 18
7 Информация за наличната социална, образователна и здравна инфраструктура в община…. 19
7.1 Социална инфраструктура. 19
7.1.3 Транспортни връзки за достъп на социалните услуги и обезпечаване на ползването им 19
8.2 Информация, относно регистрираните безработни лица на територията на общината: 20
9 Прогнозиране и планиране на необходимите социални и интегрирани здравно-социални услуги 20
Настоящия анализ съдържа информация за състоянието на съществуващите социални услуги в Община Поморие, за техните служители и потребители, статистическа информация за населението на общината, както и за структурата на секторите здравеопазване и образование.
Целта на анализа е да предостави данни за картирането на социалните услуги и интегрираните социално-здравни услуги в Област Бургас, предназначението на които е да обхванат нуждаещите се целеви групи, като им се представят възможности да ползват адекватни социални и интегрирани здравно-социални услуги за задоволяване на техните специфични потребности.
Извършените проучвания и анализи са направени за периода от 14.12.2022г. до 31.01.2023г. от служители на Община Поморие, и обхващат територията на Община Поморие.
1 Методология
Целите на настоящото проучване са :
- Планирането на социалните услуги на общинско и областно ниво за осигуряване на равен достъп до социални услуги, отговарящи на индивидуалните потребности на лицата на територията на община Поморие, които изцяло съответстват на приоритетите на държавната политика;
- Определяне на потребностите на община Поморие от социални услуги на общинско и областно ниво, които се финансират изцяло или частично от държавния бюджет;
- Определяне на максималния брой потребители на всички социални услуги, за които се осигурява изцяло или частично финансиране от държавния бюджет.
1.2 Методи и източници на анализа
За изготвянето на настоящия анализ беше използвана информация от няколко източника , както следва:
– Дирекция „Бюро по труда” – гр.Поморие
– Дирекция „Социално подпомагане” – гр.Поморие
– Териториално статистическо бюро – гр.Бургас
– Отдел ГРАО към Община Поморие
Информацията беше предоставена на хартиен носител, както същата беше поискана и представена в пълен обем . Друг източник на информация за настоящия анализ е сайта на Националния статистически институт, от където е ползвана директна информация, публикувана в разделите на самия сайт.
2 Показателите в общината по критериите за социални и интегрирани здравно-социални услуги
№ | Наименование на критерия | Данни за община Поморие
(брой) |
1 | общ брой на населението | 27 891 |
2 | общ брой на пълнолетните лица | 23 107 |
3 | общ брой на децата до 18-годишна възраст | 4 784 |
4 | общ брой на лицата в надтрудоспособна възраст | 6 508 |
5 | общ брой на пълнолетните лица с трайни увреждания | 1 419 |
6 | общ брой на децата с трайни увреждания до 18-годишна възраст | 54 |
7 | общ брой на децата от 0 до 7 г. | 1 911 |
8 | общ брой на лицата с трайни увреждания | 1 471 |
9 | общ брой на пълнолетните лица с трайни увреждания в трудоспособна възраст | 466 |
10 | общ брой на децата с трайни увреждания, живеещи в домашна среда | 32 |
11 | брой на пълнолетните лица с трайни увреждания в невъзможност за самообслужване, живеещи в домашна среда | 143 |
12 | брой на децата без увреждания до 18-годишна възраст | 4 730 |
13 | общ брой на пълнолетните лица с психични разстройства | 46 |
14 | брой на пълнолетните лица с психични разстройства в невъзможност за самообслужване, живеещи в домашна среда | 18 |
15 | общ брой на пълнолетните лица с интелектуални затруднения | 181 |
16 | брой на пълнолетните лица с интелектуални затруднения в невъзможност за самообслужване, живеещи в домашна среда | 21 |
17 | общ брой на пълнолетните лица с физически увреждания | 1 419 |
18 | брой на пълнолетните лица с физически увреждания в невъзможност за самообслужване, живеещи в домашна среда | 83 |
19 | общ брой на пълнолетните лица с деменция | 39 |
20 | брой на пълнолетните лица с деменция в невъзможност за самообслужване, живеещи в домашна среда | 11 |
21 | общ брой на пълнолетните лица със сетивни увреждания | 43 |
22 | брой на пълнолетните лица със сетивни увреждания в невъзможност за самообслужване, живеещи в домашна среда | 13 |
23 | брой на лицата в надтрудоспособна възраст без увреждания | 6 456 |
24 | брой на лицата в надтрудоспособна възраст без увреждания в невъзможност за самообслужване, живеещи в домашна среда | 56 |
25 | брой на живеещите в домашна среда деца с трайни увреждания | 48 |
26 | общ брой на пълнолетните лица с трайни увреждания с определена чужда помощ | 92 |
27 | брой на живеещите в домашна среда пълнолетни лица с трайни увреждания с определена чужда помощ | 61 |
28 | общ брой на лицата в надтрудоспособна възраст в невъзможност за самообслужване | 202 |
29 | брой на живеещите в домашна среда лица в надтрудоспособна възраст в невъзможност за самообслужване | 143 |
В таблицата към критерий № 1,2,4,5,8 в графата данни за Община Поморие са включени и данни от броя на потребителите от социалната услуга „Дом за пълнолетни лица с физически увреждания” с.Горица.
3 Съществуващи социални и интегрирани
здравно-социални услуги на територията на общината
В Община Поморие към настоящия момент функционират социални услуги, които са изцяло делегирани от държавата дейности (ДДД), предоставени за управление на Община Поморие, както следва:
- Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания / ЦНСТДБУ /– с.Бата
- Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания /ЦНСТДМСУ/ – гр.Поморие
- Център за обществена подкрепа/ ЦОП / – гр.Поморие
- Център за социална рехабилитация и интеграция / ЦСРИ /– гр.Поморие
- Преходно жилище за деца и лица / ПЖДЛ /– с.Бата
- Защитено жилище за лица с умствена изостаналост / ЗЖЛУИ / – с.Бата
- Дом за пълнолетни лица с физически увреждания / ДПЛФУ / – с.Горица
Съгласно указанията за изготвяне на анализа на съществуващите социални услуги, в т.3.1.1 на текущия раздел, не са предоставени таблични данни за социалната услуга Дом за пълнолетни лица с физически увреждания – с.Горица.
3.1.1 Социални услуги – делегирани от държавата дейности
Център за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица | ||||||
Място | Целева група | Брой места | Посочва се средногодишна заетост за 2022 г. в брой. | Извършвани дейности, съотносими към услугите по чл. 15 от ЗСУ | Териториален обхват | |
Адрес:
гр. Поморие, ул.»Смирна» 1 А |
Пълнолетни лица в риск от соц. изключване,с увреждания,с проблеми и нарушения в поведението и развитието
|
20 | 53 | 1. информиране и консултиране;
2. общностна работа; 3. застъпничество и посредничество; 4. терапия и рехабилитация; 5. обучение за придобиване на умения; 6. подкрепа за придобиване на трудови умения. |
Общинско ниво-
гр. Поморие, гр. Каблешково,гр. Ахелой, с. Каменар, с. Александрово, с. Дъбник, с. Габерово, с. Бата, с. Лъка |
|
Център за обществена подкрепа | ||||||
Място | Целева група | Брой места | Посочва се средногодишна заетост за 2022 г. в брой. | Извършвани дейности, съотносими към услугите по чл. 15 от ЗСУ | Териториален обхват | |
Адрес: гр. Поморие, ул. „Марица” № 7 | Деца от 0 до 18 години в риск и техните семейства, Лица – кандидат приемни семейства и осиновители | 40 | 53 | 1. информиране и консултиране;
2. общностна работа; 3. застъпничество и посредничество; 4. терапия и рехабилитация; 5. обучение за придобиване на умения; |
Общинско ниво – гр. Поморие,
гр. Ахелой, гр. Каблешково, с. Лъка, с. Порой, с. Александрово, с. Медово, с. Каменар, с. Бата, с. Гълъбец, с. Страцин, |
Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания | |||||
Място | Целева група | Брой места | Посочва се средногодишна заетост за 2022 г. в брой. | Извършвани дейности, съотносими към услугите по чл. 15 от ЗСУ | Териториален обхват |
Адрес с. Бата , общ. Поморие, ул.“Иван Вазов“ № 35 | Деца без увреждания | 12 | 10 | 1. резидентна грижа;
2. информиране и консултиране 3. застъпничество и посредничество;
4. обучение за придобиване на умения. |
Общинско ниво
|
В ЦНСТДМБУс.Бата има настанени потребители от общ.Поморие, и градове извън общината – гр.Несебър и гр.Търговище
Преходно жилище | |||||
Място | Целева група | Брой места | Посочва се средногодишна заетост за 2022 г. в брой. | Извършвани дейности, съотносими към услугите по чл. 15 от ЗСУ | Териториален обхват |
Адрес с. Бата, общ. Поморие, ул. Социален дом №1 | Деца и лица над 18 год. | 8 | 7 | 1. резидентна грижа;
2. информиране и консултиране; 3. застъпничество и посредничество; 4. терапия и рехабилитация; 5. обучение за придобиване на умения. |
Общинско ниво
гр. Поморие, |
Защитено жилище за лица с умствена изостаналост | |||||
Място | Целева група | Брой места | Посочва се средногодишна заетост за 2022 г. в брой. | Извършвани дейности, съотносими към услугите по чл. 15 от ЗСУ | Териториален обхват |
Адрес с. Бата, общ. Поморие, ул. Социален дом №1 | Пълнолетни лица с умствена изостаналост | 10 | 8 | 1. резидентна грижа;
2. информиране и консултиране ; 3. застъпничество и посредничество; 4. обучение за придобиване на умения. |
Общинско ниво
гр. Поморие, |
Асистентска подкрепа | ||||||
Място | Брой субсидирани потребители | Брой обслужвани лица | Брой
чакащи лица
|
Брой асистенти | Брой лица, администриращи услугата | Териториален обхват |
гр.Поморие, ул.Солна №15 | 53 | 53 | 5 | 53 | 1 | Общинско ниво
гр. Поморие, гр. Ахелой, гр. Каблешково, с. Лъка, с. Порой, с. Александрово, с. Медово, с. Каменар, с. Бата, с. Гълъбец, с.Страцин, с.Горица, с.Белодол, с.Козичино, с.Косовец, с.Дъбник, с.Габерово |
Център за настаняване от семеен тип за деца и/или младежи с увреждания | |||||
Място | Целева група | Брой места | Посочва се средногодишна заетост за 2022 г. в брой. | Извършвани дейности, съотносими към услугите по чл. 15 от ЗСУ | Териториален обхват |
Гр.Поморие, ул.Възраждане № 2 | Деца и младежи с увреждания | 14 | 14 | 1. резидентна грижа;
2. информиране и консултиране 3. застъпничество и посредничество;
4. обучение за придобиване на умения. |
Общинско ниво
гр. Поморие, |
3.1.2 Социални услуги и интегрирани здравно-социални услуги, които функционират на територията на общината по проекти, финансирани от оперативни програми.
В Община Поморие няма социални услуги, които да са финансирани по оперативни програми, за които е предвидено да бъде осигурена устойчивост чрез държавния бюджет.
3.2 Интегрирани здравно-социални услуги, делегирани от държавата дейности в община Поморие
В Община Поморие няма разкрити интегрирани здравно-социални услуги, делегирани от държавата дейности.
4 Брой на желаещите да ползват социални и интегрирани здравно-социални услуги на територията на община Поморие
На територията на Община Поморие, по данни на Дирекция”Социално подпомагане”-Поморие има общо 25 лица желаещи да ползват социални и интегрирани здравно-социални услуги. Разпределението на желаещите по вида на социалните услуги е както следва:
- За социални услуги, функциониращи на територията на Община Поморие:
- ДПЛФУс.ГОРИЦА – 4 лица
- ЗЖЛУИс.БАТА – 7 лица
- За социални услуги, функциониращи на територията на други Общини:
2.1. ДПЛУИ – 2 лица
2.2. ЦНСТПЛУИ – 3 лица
2.3. ЗЖЛУИ – 3 лица
2.4. ДПЛПР – 4 лица
2.5. ЦНСТПЛПР – 2 лица
От посочените данни се вижда, че най-много желаещи има за социалната услуга ЗЖЛУИ /7 лица/, а най-малко желаещи за ДПЛУИ /2 лица/ и ЦНСТПЛПР /2 лица/.
Съпоставяйки типа на предпочитаните социални услуги, се вижда , че желаещите предпочитат резидентните услуги пред почасовите.
Сравнявайки профила на предпочитаните социални услуги стигаме до извода, че имаме три типа желаещи за настаняване:
– лица с умствена изостаналост – 15 бр.
– лица с психични разстройства – 6 бр.
– лица с физически увреждания – 4 бр.
От разгледаните данни могат да се направят следните изводи:
- Капацитета на социалната услуга ДПЛФУ не е достатъчен за да покрие нуждите на общинско ниво. Това се потвърждава и от постоянния брой чакащи всеки месец в изготвяните справки за заетостта на капацитета на социалните услуги.
- Желаещите лица с умствена изостаналост и психични разстройства нямат вариант за ползване на подходящи социални услуги на територията на общината поради липса на такива.
5 Информация относно броя на лицата от други общини, които ползват социални и интегрирани здравно-социални услуги на територията на община Помориe
5.1 Потребители от други общини, ползващи социални услуги
- Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания
– Община Несебър – 3-ма потребителя
– Община Търговище – 2 ма потребителя
Извън описаната социална услуга, в ДПЛФУс.Горица също се предоставят услуги на жители от други общини, както следва: Бургас – 17, Варна – 4, Несебър – 4, Карнобат – 4,Девня -1, Разград -1, Пловдив – 1, Кюстендил – 1, Добрич – 1, Средец – 1,Сливен – 1, Айтос -1, Руен -1, Нова Загора – 1.
5.2 Потребители от други общини, ползващи интегрирани здравно-социални услуги
На територията на Община Поморие няма разкрити интегрирани здравно-социална услуги.
6 Информация за демографското развитие в община Поморие
Данни/информация за демографското развитие в община Поморие за последните 5 години: | ||||||
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | ||
Общ брой на населението | брой | 27 839 | 27791 | 27263 | 27233 | 27273 |
Раждаемост | брой | 7,8 | 9,1 | 9,4 | 8,4 | 8,8 |
Смъртност | брой | 17,6 | 14,7 | 14,7 | 14,1 | 14,4 |
ЕСТЕСТВЕН ПРИРАСТ | брой +/- | -9,8 | -5,6 | -5,3 | -5,7 | -5,6 |
Заселени | брой | |||||
Изселени | брой | |||||
МЕХАНИЧЕН ПРИРАСТ | брой +/- | 11,6 | 24,7 | 6,4 | 4,2 | 1,0 |
Гъстота на населението | бр. души на кв. км. | 67,4 | 68,1 | 66,8 | 66,8 | 66,9 |
Брой градско население | брой | 19204 | 19110 | 18826 | 18774 | 18778 |
Брой селско население | брой | 8635 | 8681 | 8437 | 8459 | 8495 |
По данни от текущата демографска статистика броят на населението на община Поморие към края на 2021 г. възлиза на 27 839 д. По този демографски показател общината попада в категорията на малките общини (с население от 10 до 30 хил. д.), а общинския център – гр. Поморие – в групата на малките градове (с население от 10 до 30 хил. д.). Ретроспективният анализ на този показател (за изминалия 5 годишен период, за който се ползват официалните статистически данни) показва тенденция на лек спад и сравнително запазване на броя на населението на общината. Тази констатация се подкрепя от данните в таблицата. Процесът на обезлюдяване (макар и много слабо изразен) се наблюдава както за градското, така и за селското население. Съгласно действащата Наредба №7 на МРРБ от 2005 г. селищата в община Поморие попадат в следните категории: · Средни градове (с население от 10 000 до 30 000 д.) – 1 брой (гр. Поморие). · Малки градове (до 10 000 д.) – 2 броя (гр. Каблешково и гр. Ахелой). · Средни села (с население от 1000 до 2000 ж.) – 3 села: Страцин, Гълъбец и Бата . · Малки села- (с население от 250 до 1000 ж.) – 7 села: Порой, Горица, Дъбник, Габерово, Белодол, Медово и Каменар . · Много малки села – (с население до 250 ж.) – 4 села: Косовец, Лъка, Козичино и Александрово. Гъстота на населението е демографски показател, който дава представа за степента на населеност на територията, и има отношение към процеса за усвояване на териториалните ресурси на общината – поземлени, водни и др. природни дадености. Към 2021 г. при площ на територията на общината 407,8 км2 и брой на населението 27839 д., средната гъстота на неселението е 68,2 д./ км2 . Същата е малко по-висока от средната за страната и от средната за област Бургас. Наличието на 3 града в селищната мрежа на общината дава отражение и върху структурата на населението по местоживеене. Над половината от него е локализирано в градовете на общината. За последните 5 години съотношението градско – селско население не се изменя съществено, което личи и от данните в таблицата.
Стойностите на показателя „естествен прираст“ на населението също така може да се разглеждат и като един от индикаторите за демографската жизненост на общината. Освен върху общия брой на населението, стойностите на показателите за естествения прираст оказват влияние и върху възрастовата структура на населението, на стойностите на работната сила. Състоянието на раждаемостта е един от индикаторите за възможностите за увеличаване дела на младото население. Статистическите данни за анализирания период показват, че в община Поморие броят на родените бележи леко изразена тенденция на намаление, с известни колебания за увеличение през 2019г.. Анализът на статистическите данни показва, че за целия анализиран период в община Поморие броят на умрелите лица надвишава броя на родените , и бележи тенденция за относително постоянни нива, с изключение на 2021 г., когато коефицента нараства от 14.7 промила на 17.6 промила. Основната причина за по-високия брой на случаите на умирания се крие във влошената възрастова структура на населението (застаряваща), значимите заболявания на населението и др., което в комбинация със средната продължителност на живот води до по-висока смъртност. Основния фактор за значителното покачване през 2021г. е високия процент смъртни случаи от „ковид-19”. Това дава отражение и върху стойностите на естествения прираст на населението, като там също се наблюдава тенденция на задържане на отрицателни стойности, които през последната година скачат значително от -5.6 промила на -9,8 промила.
7 Информация за наличната социална, образователна и здравна инфраструктура в община Поморие
В Община Поморие към настоящия момент функционират социални услуги, които са изцяло делегирани от държавата дейности (ДДД), както следва:
- Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания / ЦНСТДБУ /
- Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания /ЦНСТДМСУ/
- Център за обществена подкрепа/ ЦОП /
- Център за социална рехабилитация и интеграция / ЦСРИ /
- Преходно жилище за деца и лица / ПЖДЛ /
- Защитено жилище за лица с умствена изостаналост / ЗЖЛУИ /
- Дом за пълнолетни лица с физически увреждания / ДПЛФУ /
На територията на община Поморие доставчик на социалните услуги-делегирано държавни дейности е Община Поморие.
Социалните услуги са ситуирани в регулираните територии на общо три населени места от общината, както следва:
в гр.Поморие.
Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания /ЦНСТДМСУ/
Център за обществена подкрепа/ ЦОП /
Център за социална рехабилитация и интеграция / ЦСРИ / в с.Бата
Преходно жилище за деца и лица / ПЖДЛ /
Защитено жилище за лица с умствена изостаналост / ЗЖЛУИ /
Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания / ЦНСТДБУ /в с.Горица
Дом за пълнолетни лица с физически увреждания / ДПЛФУ /
Материалната база на част от социалните услуги в Община Поморие се нуждае от ремонтни дейности, които през последните години са извършвани частично поради недостига на делегирано държавни средства от ЕРС . Специализираното оборудване и битовото обзавеждане е на ниво необходимо за създаване на битов комфорт и нормална работна среда.
Достъпността на социалните услуги в Община Поморие е нормална, има организиран обществен транспорт от общинския и областния град до населените места, където са позиционирани самите социални услуги. Телекомуникационните компании имат развити мрежи и в селските и отдалечени райони на Община Поморие.
Персонала назначен в социалните услуги е в по голямата си част между 50 и 60 годишна възраст, а в някой услуги са назначени и лица , включително специалисти в пенсионна възраст. Особено наболял проблем през последните години е липсата на кандидати – медицински специалисти / медицински сестри и рехабилитатори /.
Освен това се наблюдава една негативна тенденция през последните 10 години на преквалификация на предимно млади служители с образование в социалната сфера, работещи в социалните услуги, които записват задочно обучение докато работят, и в последствие се прехвърлят като специалисти в сферата на образованието.
Изводи:
- Необходимо е да се привлекат млади служители и предимно специалисти за работа в социалните услуги
- Необходимо е заделяне на средства за ежегодна поддръжка на материалната база на социалните услуги.
- Необходимо е да се подсигурят терени и материална база за разкриване на необходимите нови социални услуги.
През 2021 г. в община Поморие са преброени 8 038 жилища, което е 7.9% от жилищата в област Бургас.
Преобладаващата част от всички жилищни сгради в общината са едноетажни –43.7% и двуетажни –37.7%. Сградите на пет и повече етажа са 2.2% от всички жилищни сгради.
– Концентрацията на жители в крайбрежните зони е по-голяма, отколкото във вътрешните зони на територията
– Запазва се тенденцията за превес на градското население спрямо населението в селата.
Основните изводи , които могат да се направят са:
– Забавяне на негативните демографски процеси чрез косвени мерки за създаване на по-добра жизнена среда във всичките й измерения;
– Преодоляване на негативните последици от остаряването на населението чрез адаптиране на социалните системи към демографските промени и остаряване на населението – пазар на труда, пенсионна система, социално подпомагане и грижи, здравеопазване, образование, култура и др.;
– Подобряване на качествените характеристики на човешкия капитал чрез повишаване на общото образователно, културно равнище, квалификация, способности и умениея на населението от всички възрастови групи;
– Създаване на равни възможности и приобщаване на всички социални групи
7.1.3 Транспортни връзки за достъп на социалните услуги и обезпечаване на ползването им
Отстоянието на общинския център град Поморие до областния център град Бургас е 20 км. Градът отстои също така на 10 км от международно летище – Бургас и 20 км от жп гара Бургас.
Особено съществена функция за развитието на социално-икономическите връзки на община Поморие със съседни общини и региони има път I-9. Трасето на пътя преминава през областите Варна и Бургас. Пътят е в добро състояние.
Републиканскките пътища, обслужващи населените места в община Поморие са общо 56,4 км: I-ви клас – 16.600 км и III-ти клас – 39.800 км. Общото състояние на третокласната пътна мрежа в общината е незадоволително. Около 67.3% от трайната настилка на третокласнитее в средно състояние и около 62.6% е в лошо състояние. Следователно учатъците от третокласната пътна мрежа се нуждаят спешно от основен ремонт. Делът на третокласните пътища, които осигуряват транспортен достъп е общо 70.6 на сто, т.е. по-висок от този на третокласната пътна мрежа за страната (42.1 на сто).
Делът на общинските пътища в пътната мрежа на община Поморие е 73%. Те са в задоволително.
Транспортният коридор Дуранкулак – Варна -Бургас – М.Търново е най-значимото в национален и международен мащаб транспортно направление, обслужващо територията на община Поморие. Този коридор има интегриращи функции за всички общини по крайбрежието и осигурява междурегионални връзки между северното и южното Черноморие. Освен транспортните функции, които изпълнява, създава условия за усвояване на крайбрежния туристически потенциал на територията. Голяма част от трафика провеждан от него, преминаващ през общината, е транзитен.
Транспортното направление Бургас-Каблешково-Дюлински проход е второто по важност. В регионален план осигурява пътните транспортни връзки между Южното Черноморие и областния град Бургас със Северното Черноморие.
Транспортни направления с локално значение, но с важна роля за формиране скелета и структурата на селищната мрежа в общината са Медово-Бата -Страцин -Просеник и Порой- Гълъбец -Горица.
Специфична функция изпълнява транспортното направление Миролюбово-Брястовец-Каблешково-Ахелой, което в последните години се използва успешно за подобряване схемата за провеждане на транзитния трафик от вътрешността на страната, ориентиран на север от Бургас.
Тази система от четвъртокласни пътища осъществява връзките между двете радиални оси Айтос-Бургас и Слънчев бряг-Бургас и дава възможност за преразпределяне и извеждане на транзитния трафик далеч от територията на Бургас т. е. изпълнява функция на обходен път на Бургас.
Изводите , които могат да се направят:
– Общината разполага със сравнително добре развита пътна мрежа, осигуряваща достъп до главните транспортни направления на страната, включително и до път Е-87
– По-голямата част от общинските пътища са с трайна настилка, но на места , предимно в селските райони тя е амортизирана.
– За по-добра транспортната достъпност е необходимо също подобряване на състоянието на третокласните пътища, осигуряващи връзките с главни транспортни направления, с други общини и региони
7.2 Образование
На територията на Община Поморие, действат 19 образователни институции и един център за подкрепа за личностно развитие-общински детски комплекс, от които:
– Професионална гимназия – 1 бр.
– Средно училище – 1 бр.
– Основни училища – 9 бр.
– Начално училище – 1 бр.
– Детски градини – 7 бр.
В Община Поморие за учебната 2022/2023 година в образователните институции са приети 2937 деца и ученици, от които 2086 ученици и 851 деца. През 2022/2023 учебна година децата и учениците са със 87 повече в сравнение с 2021/2022 учебна година.
За децата в задължителна предучилищна възраст и учениците от I – XII клас включително, които пътуват от населени места, в които няма детска градина или училище, осъществяващи обучение в съответната група или в съответния клас се осигурява безплатен транспорт до детска градина или училище в най-близкото населено място на територията на общината или на съседна община.
За подпомагане на обучението и осигуряване на децата/учениците с учебници, учебни комплекти и учебни помагала ежегодно се отпускат средства от държавния бюджет. От учебната 2022/2023 година са осигурени и познавателни книжки за децата от първа възрастова група, за които досега не се осигуряваха средства.
За разширяване на достъпа до предучилищно образование, мотивация на родителите и за пълното обхващане на децата в детските градини от 01.04.2022 г. отпаднаха таксите за ползване на детски ясли и детски градини.
За превенция на отпадането от училище и за мотивация за учене се въведоха заниманията по интереси, за които също се осигуряват целеви средства от държавния бюджет. Заниманията по интереси се организират в съответствие с желанията на родителите и на самите ученици, както и с възможностите на училището.
Осигуряването на равен достъп до образование в задължителна предучилищна и училищна възраст е гарантирано и чрез функционирането на средищните и защитените детски градини и училища. През 2022 г. средищни са следните училища и детски градини:
– СУ „Иван Вазов” гр. Поморие;
– ОУ „Христо Ботев” с. Бата;
– ОУ „Св. П. Хилендарски” гр. Каблешково;
– ОУ „Отец Паисий” с. Страцин;
– ДГ „Сребърно звънче” с. Страцин.
С цел повишаване обхвата на всички подлежащи на образование деца и ученици и намаляне дела на отпадналите и преждевременно напусналите училище е създаден и функционира Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. На територията на Община Поморие по Механизма работят два екипа за обхват.
През м. септември 2022 г. от екипите за обхват бяха предприети действия, целящи установяването на незаписаните ученици в осми клас, подлежащи на задължително училищно образование през учебната 2022/2023 година.
През м. ноември 2022 г. се извършиха физически посещения на адреси от екипите за обхват, с цел установяване на незаписаните и отпаднали от образователната система деца и ученици, подлежащи на задължително предучилищно и училищно образование, както и причините довели до това.
Резултат от работата на Механизма е подобряване на координацията и сътрудничеството между институциите, по-добра комуникация, ефективност на действията, разпределение на отговорностите, с цел по-малко отпаднали или застрашени от отпадане от образователната система деца и ученици.
Извънучилищните дейности са застъпени, както в самите училища, така и в ЦЛРП-ОДК-Поморие, който организира и провежда дейности за развитие на интересите, способностите, компетентностите и изявата в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта и осигурява обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на възраст от 5 до 19 годишна възраст.
(Приложение № 2 – таблица образование)
Здравното обслужване на населението на община Поморие се осъществява от:
– МБАЛ „Поморие” ЕООД;
– АПМП „Здраве”;
– Медицински център I;
– Филиал на ЦСМП;
– Амбулатории за първични практики на лекари по населени места;
– Индивидуални стоматологични практики;
– Специализирани индивидуални практики;
– Клинични лаборатории „Лина”;
– Микробиологична лаборатория.
В МБАЛ „Поморие” ЕООД функционират:
– Вътрешно отделение;
– Неврологично отделение;
– Родилно отделение;
– Рентгеново отделение;
– Хирургично отделение;
– Микробиологична лаборатория;
– Клинична лаборатория.
В болничната помощ се наблюдава недостиг или липса на специалисти по неонатология, гастроентерология, съдова хирургия, клинична токсикология, анестезиология и реанимация, кардиология , пулмология, ендокринология, което затруднява сключването на договори по повече клинични пътеки с НЗОК. С развитието на лечебната мрежа се появи кадрови дефицит от лекари по клинична лаборатория, образна диагностика, пулмология, алергология. Затруднено е и обезпечаването на медицински сестри и акушерки.
Има недостиг на медицински специалисти и особено много липсват лекари от специалностите: вирусология, имунология, клинична алергология и всички специалности по дентална медицина . Потребностите от лекари – специалисти в извънболничната медицинска помощ е съобразена с необходимостта от осигуряване на по-голям обем и по-качествени грижи за пациентите в амбулаторни условия, което да се осъществява при 24-часов график на медицинско обслужване. Особено изразен е недостигът от медицински специалисти в различните населени места на община Поморие, извън общинската болница. В селските райони е затруднен достъпът на хората до специализирана медицинска помощ. Лечението е съсредоточено основно в град Поморие. Профилактиката на заболяванията на населението от по-отдалечените региони е свързана с допълнителни разходи за транспорт от страна на пациентите до специализирано лечебно заведение, с цел извършване на изследвания и консултации. Това води до отказ на пациентите от провеждането на профилактични прегледи.
Училищното и детско здравеопазване се осъществява от медицинските специалисти заети в детските градини и училища. Всеки медицински специалист проследява здравословното състояние на децата и води за целта нужната документация.
(Приложение № 3 таблица здравеопазване)
8 Информация и прогноза за необходимите служители за извършване на дейността по предоставяне на социални и интегрирани здравно-социални услуги
8.1 Информация за текущото състояние на работещите в социалните и интегрираните здравно-социални услуги, действащи на територията на общината
Към настоящия момент всички щатни бройки по длъжностно разписание са заети, с изключение на длъжността психолог в ЦОП гр.Поморие, за която все още тече конкурс по набиране на кандидати.
Поради липса на достатъчно финансиране има щатни бройки на 4 часов работен ден, и съответно заемащите съчетават една и съща длъжност в две близки социални услуги, като се назначава на втори и трети трудов договор, както са изброени по-долу.
- Център за настаняване от семеен тип в с.Бата:
– Длъжността „Управител” се изпълнява временно от служител назначен на 4 часа, който същевременно изпълнява и длъжностите управител на ЗЖЛУИ в с.Бата на 2 часа и Управител на ПЖДЛ в с.Бата на 2 часа.
- Преходно жилище за деца и лица в с.Бата и Защитено жилище за лица с умствена изостаналост:
– Длъжността „трудотерапевт” в ПЖДЛ с.Бата и ЗЖЛУИ с.Бата се изпълнява за постоянно от един служител на два трудови договора по 4часа.
– Длъжността „Домакин” в ЗЖЛУИ и ПЖДЛ с.Бата се изпълнява за постоянно от един служител на два трудови договора по 4часа.
– Длъжността „Пазач-портиер” в ЗЖЛУИ и ПЖДЛ с.Бата се изпълнява за постоянно от един служител на два трудови договора по 4часа. / по ПМС №66 /
Тези факти са вследствие на компромисни решения, реализирани след въвеждането на Наредбата за стандартите за заплащане на труда на служителите, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги, които се финансират от държавния бюджет, въведена в община Поморие от 01.04.2022г. Основната причина за това е факта, че увеличението на ЕРС за 2022г. за някои от социалните услуги не стигаха за да покрият необходимите средства за увеличение на новите възнаграждения.
За 2023г. се очертава същата ситуация, тъй като ЕРС за 2023г.са приети, без никакви корекции спрямо тези от 2022г., а в същото време размера на МРЗ за страната се увеличи с 10%, което по наредба, автоматично води и до увеличение на трудовите възнаграждения на служителите в социалните услуги – делегирано държавни дейности.
Според наблюденията и анализа на сегашната ситуация на кадровия потенциал може да се направят следните изводи:
- В социалната услуга ЦСРИ има нужда от назначаване на допълнителен персонал за длъжността „Рехабилитатор” – 1 щатна бройка, за длъжността социален работник – 1 щатна бройка и за длъжността „шофьор” – 1 щатна бройка на 4 ч.
- В социалната услуга ЦНСДМСУ има нужда от назначаване на допълнителен персонал за длъжността „шофьор” – 1 щатна бройка на 4 ч.
- В социалната услуга ЦНСДМБУ има нужда от назначаване на служител за длъжността „Управител” на 8 часов работен ден.
(Приложение № 4 – таблица персонал)
8.2 Информация, относно регистрираните безработни лица на територията на общината:
След писмени запитвания до Дирекция „Бюро по труда“ гр.Поморие, получихме следните данни за регистрирани безработни лица по следните категории:
- Брой регистрирани лица, търсещи работа с медицинско образование – 4 лица
- Брой регистрирани лица, търсещи работа с образование в областта на „Хуманитарните науки“ – 10 лица
- Брой регистрирани лица, търсещи работа с предишен опит в социалните услуги – 20 лица
Моментното състояние на пазара на труда, показва , че има регистрирани безработни лица с подходящо образование за работа в социалните услуги, но практиката във времето е показвала, че много малко от наличните безработни с подходящо образование проявяват интерес от конкретна длъжност, за която сме обявили свободна бройка.
Мотивите, които изтъкват някой от явилите се и в последствие отказали кандидати са:
– отдалечеността на социалните услуги в селата Бата и Горица
– частичното възстановяване на пътните разходи на служителите /до 85% /
– ниското заплащане на положения труд.
8.3 Прогноза за необходимите служители за извършване на дейността по предоставяне на социални и интегрирани здравно-социални услуги:
- В социалната услуга ЦСРИ има нужда от назначаване на допълнителен персонал за длъжността „Рехабилитатор” – 1 щатна бройка, за длъжността социален работник – 1 щатна бройка и за длъжността „шофьор” – 1 щатна бройка на 4 ч.
- В социалната услуга ЦНСДМСУ има нужда от назначаване на допълнителен персонал за длъжността „шофьор” – 1 щатна бройка на 4 ч.
- В социалната услуга ЦНСДМБУ има нужда от назначаване на служител за длъжността „Управител” на 8 часов работен ден.
- В социалната услуга ЦОП – Поморие – назначаване на 1 служител на 1 щатна бройка за длъжността „психолог”
9 Прогнозиране и планиране на необходимите социални и интегрирани здравно-социални услуги
- Център за настаняване от семеен тип е с капацитет 14, а максималния брой потребители след декомпозирането по чл.15 са 16 потребителя. Материалната база на социалната услуга не позволява увеличаване на капацитета на потребителите, поради което 2-ма потенциални потребители с необходимост от резидентна грижа за деца и младежи с увреждания ще бъдат насочени към социални услуги в други общини или на областно ниво.
- Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания е с капацитет 12 потребителя, а максималния брой потребители след декомпозирането по чл.15 са 17 потребителя. Тука също материалната база на социалната услуга не позволява увеличаване на капацитета на потребителите, поради което 5-ма потенциални потребители с необходимост от резидентна грижа за деца и младежи без увреждания ще бъдат насочени към социални услуги в други общини или на областно ниво.
- Център за социална рехабилитация и интеграция е с капацитет 20 потребителя, а максималния брой потребители след декомпозирането по чл.15 са 29 потребителя. При тази социална услуга има възможност да се увеличи капацитета от 20 на 29 потребителя.
- Преходно жилище за деца и лица е с капацитет 8 потребителя, а максималния брой потребители след декомпозирането по чл.15 са 13 потребителя. Материалната база на социалната услуга позволява увеличението на капацитета с 2-ма потребители, и съответно 3-ма потенциални потребители с необходимост от резидентна грижа ще бъдат насочени към социални услуги в други общини или на областно ниво.
- Защитено жилище за лица с умствена изостаналост е с капацитет 10 потребителя, а максималния брой потребители след декомпозирането по чл.15 са 15 потребителя. Тука също материалната база на социалната услуга не позволява увеличаване на капацитета на потребителите, поради което 5-ма потенциални потребители с необходимост от резидентна грижа за деца и младежи без увреждания ще бъдат насочени към социални услуги в други общини или на областно ниво.
- Център за обществена подкрепа е с капацитет 40 потребителя, а максималния брой потребители след декомпозирането по чл.15 са 42 потребителя. При тази социална услуга има възможност и необходимост да се увеличи капацитета от 40 на 42 потребителя.
Към момента на извършване на анализа се установява, че при декомпозирането на съществуващите социални услуги, за:
– информиране и консултиране (специализирана) са обезпечени 17 броя места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 35 броя. В този случай, община Поморие няма възможност за разкриване на нови социални услуги.
– застъпничество и посредничество са обезпечени 19 места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 26 броя
– Терапия и рехабилитация са обезпечени 22 места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 43 броя
– обучение за придобиване на умения са обезпечени 26 места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 31 броя
– подкрепа за придобиване на трудови умения са обезпечени 6 места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 13 броя
– резидентна грижа за деца без увреждания са обезпечени 12 места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 5 броя
– резидентна грижа за деца с трайни увреждания са обезпечени 14 места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 4 броя
– резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения са обезпечени 10 места, а от обобщените данни за допустим максимален брой места, следва да се осигурят 19 броя
Във връзка с направените изводи, предлагаме следните решения:
Социална услуга по чл. 15 от ЗСУ | Общ брой на наличните места | Допустим максимален брой потребители/места | Действия на община Поморие |
Информиране и консултиране (специализирана) | 17 | 35 | Увеличаване на капацитета на ЦСРИ с 9 места, и капацитета на ЦОП с 2 места, и 7 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
Застъпничество и посредничество | 19 | 26 | 7 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
Терапия и рехабилитация | 22 | 43 | 21 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
Обучение за придобиване на умения | 26 | 31 | 5 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
Подкрепа за придобиване на трудови умения | 6 | 13 | 7 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
Дневна грижа за пълнолетни лица с трайни увреждания | 0 | 39 | 39 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
Резидентна грижа за лица в надтрудоспособна възраст без увреждания | 0 | 38 | 38 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
дневна грижа за деца с трайни увреждания | 0 | 15 | 15 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
резидентна грижа за деца без увреждания | 12 | 5 | Общината не предприема ниакви мерки |
резидентна грижа за деца с трайни увреждания | 14 | 4 | Общината не предприема ниакви мерки |
резидентна грижа за пълнолетни лица с психични разстройства | 0 | 14 | 14 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения | 10 | 19 | 9 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
резидентна грижа за пълнолетни лица с физически увреждания | 0 | 39 | Разкриване на 2 бр. социални услуги ЦНСТПЛФУ-1 за 15 потребителя и ЦНСТПЛФУ-2 за 15 потребителя, и 9 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
резидентна грижа за пълнолетни лица с деменция | 0 | 6 | 6 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
резидентна грижа за пълнолетни лица със сетивни увреждания | 0 | 2 | 2 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
здравно-социални услуги за резидентна грижа за деца с трайни увреждания с потребност от постоянни медицински грижи са: | 0 | 1 | 1 място се предлага за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
здравно-социални услуги за резидентна грижа за пълнолетни лица с трайни увреждания с потребност от постоянни медицински грижи | 0 | 3 | 3 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
здравно-социални услуги за резидентна грижа за възрастни хора в невъзможност за самообслужване с потребност от постоянни медицински грижи с | 0 | 3 | 3 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
осигуряване на подслон за бездомни лица | 0 | 2 | 2 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
осигуряване на подслон за лица в кризисна ситуация | 0 | 3 | 3 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
осигуряване на подслон за деца, пострадали от домашно насилие и деца, жертви на трафик | 0 | 2 | 2 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
осигуряване на подслон за пълнолетни лица, пострадали от домашно насилие и лица жертви на трафик | 0 | 3 | 3 места се предлагат за социални услуги в други общини или на областно ниво. |
Анализ | |||
Приложение № 3 – здравеопазване Приложение № 6 – схема на трансформиране
|
|||