ОБЯВЛЕНИЕ
до заинтересованите лица и общественост, на основание чл. 26, ал. 3 и ал. 4 от Закона за нормативните актове
Относно Наредба за изменение и допълнение на Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие.
Писмени становища и мнения се приемат в 30-дневен срок, считан от датата на публикуване на предложението за изменение и допълнение на Наредба № 11, на e-mail: direktor_PMDT@pomorie.org , както и в сградата на Община Поморие на адрес: улица „Солна” № 5 в гр. Поморие – Център за административно обслужване.
Уважаеми дами и господа,
На основание чл.44, ал.1 от ЗМСМА, с докладна записка 06-01-217/ 26.10.2018 г. внасям в Общински съвет – Поморие следното предложение за Наредба за изменение и допълнение на Наредбата № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие:
Мотиви към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие.
- Причини, налагащи изменението на наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие.
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие е изготвен в изпълнение на разпоредбата на § 17, ал. 1 и ал.2 от Преходните и Заключителни разпоредби към ЗИД на Закона за местните данъци и такси (обн. в ДВ, бр.88 от 2017г.). По отношение на таксата за битови отпадъци с последните изменения на ЗМДТ се обособяват ясно услугите, за предоставянето на които общините събират такса (събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в Общината ). С въведените изменения се конкретизират и основите за определяне на размера на таксата за битови отпадъци, които общинският съвет би могъл да приеме. В съответствие с принципа за справедливост при определяне и заплащане на местните такси и с цел да се стимулират лицата да намалят количеството на изхвърляните отпадъци от бита и да се постигнат целите, заложени в чл. 31 от Закона за управление на отпадъците, по отношение стимулиране на рециклирането и компостирането на отпадъци, законодателят е въвел принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците, така нареченият принцип „замърсителят плаща“. В изпълнение на този принцип стои и необходимостта от набиране на информация за броя ползватели на услугата по чл. 62 от ЗМДТ в имотите на територията на Община Поморие. С оглед на това в срок до 31 март 2019 г. лицата по чл. 64 от ЗМДТ следва да декларират в общината броя на ползвателите на услугата по чл.62 от ЗМДТ в имота по ред, определен с наредбата по чл. 9, а в случаите на новопридобит имот след този срок и преди 31 декември 2019 г. – в двумесечен срок от придобиването. Съгласно ал. 2 на § 17 от ЗИД на ЗМДТ в срок до 30 септември 2019 г. кметът на общината се задължава да осигури информация за броя на ползвателите на услугите по чл. 62 в имотите на територията на общината.
Приетите изменения на закона задължават общините да приведат наредбите си по чл.9 от ЗМДТ в съответствие с действащото в момента законодателство и да конкретизират начина на деклариране и обработване на подадената информация, както и насрещната й проверка от Дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ в Община Поморие.
- Цели, които се поставят с изменението на наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие.
Важна цел на изменението е осигуряването на съответствие между Наредбата и Закона за местни данъци и такси към настоящият момент.
- Финансови и други средства, необходими за изменението на Наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие.
Във връзка с измененията в наредбата ще бъдат необходими допълнителни финансови средства от бюджета на Община Поморие, както и ангажирането на допълнителни човешки ресурси за масово приемане на декларации и програмно осигуряване на процеса относно подаване и получаване на информация.
- Очаквани резултати от изменение на Наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие:
Очакваните резултати след изменение на наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие:
– актуална нормативна база свързана с местните такси;
- Анализ на съответствие с правото на Европейския съюз.
Предлаганите промени в Наредба № 11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие са в съответствие с нормативните актове от по-висока степен, както и с тези на европейското законодателство.
Предвид изложеното по-горе предлагам на Общински съвет – Поморие следния
ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ
На основание чл.21, ал.2, пр. 2, и 4 от ЗМСМА във връзка с чл. 76, ал. 3 и чл. 79 от Административнопроцесуалния кодекс, Общински съвет – Поморие приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба №11 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Поморие, както следва:
- 1. Създава се нов чл.17б със следния текст:
„Чл.17б (1) Данъчно задължените лица по чл.11 от ЗМДТ подават декларация за броя на ползвателите на услугата в имота по образец, одобрен от кмета на общината, за всеки жилищен имот, находящ се на територията на Община Поморие, в срок до 31 март 2019г.
(2) Данъчно задължените лица по чл.11 от ЗМДТ подават декларация за броя на ползвателите на услугата в имота по образец, одобрен от кмета на общината, за всеки нежилищен имот, находящ се на територията на Община Поморие, в срок до 31 март 2019г.
(3) Данъчно задължените лица могат да подадат декларацията по ал. 1 и ал. 2 по пощата с обратна разписка – чрез лицензиран пощенски оператор; по електронен път, подписана с квалифициран електронен подпис или с издаден от Националната агенция за приходите персонален идентификационен код; на място в дирекция „Приходи, местни данъци и такси“.
(4) При промяна на някое обстоятелство, което има значение за определяне на броя на ползвателите на услугата в имота или за определянето на такса битови отпадъци, данъчно задължените лица подават декларация по ал.1 и ал.2 в едномесечен срок от настъпването му.
(5) При придобиване на имот декларацията по ал.1 и ал.2 се подава в двумесечен срок от датата на придобиване.
(6) При частично или пълно унищожаване на имота, данъчно задължените лица уведомяват за това общината по местонахождението му по реда на ал.1 и ал.2 в двумесечен срок.
(7) Подадената декларация по ал.1 и ал.2 от един съсобственик, съответно ползвател, ползва останалите съсобственици или ползватели.”
- 2. Създава се нов чл.17в със следния текст:
„Чл.17в (1) Служител от общинската администрация проверява подадените декларации. Той може да иска допълнителни данни за имота и ползвателите на услугите по чл.62 от ЗМДТ, да сверява данните от декларацията с информация от Агенция по геодезия, картография и кадастър, официални регистри и документи.
(2) При липса на декларирани данни за броя на ползвателите, техният брой може да се определя по реда на чл.89 и чл.92 от Закона за гражданската регистрация и разпоредбите на настоящата наредба от служител на общинската администрация за сметка на данъчно задълженото лице. В тези случаи служителят на общинската администрация може да ползва и вещи лица и да извършва допълнителни проверки.”
- 3. Създава се нов чл.17г със следния текст:
„Чл.17г (1) Подадените декларации по чл.17б, ал.1 и ал.2 се приемат и обработват съгласно процедура за реда за прием, обработка и корекция, по реда на ЗМДТ, утвърдена от кмета на общината.
(2) След изтичане на сроковете по чл.17б, ал.1 и ал.2, и при условие, че данъчно задължените лица не са подали декларация или са подали невярна информация за броя на ползвателите, служител от общинската администрация определя служебно обстоятелствата за целите на изчисляване на размера на ТБО, въз основа на:
т.1. Служебна проверка в регистрите на Дирекция „Приходи, местни данъци и такси” и в информационната система по чл.5а от ЗМДТ относно собствеността на имота и декларираните ползватели на имота.
т.2.Служебна проверка в регистъра на населението за регистрираните лица на съответния постоянен и/или настоящ адрес и родствената връзка между собственика и ползвателите.
т.3. Служебна проверка от последното актуално преброяване на населението и жилищния фонд.
т.4. Служебна проверка в НАП, относно декларирани доходи от наем.
т.5. Служебна проверка в имота с цел преброяване на ползвателите на услугите по чл.62 от ЗМДТ.
- 4. Създава се нов чл.17д със следния текст:
„Чл.17д (1) Кметът на общината организира събирането и поддържането на информация за броя на ползвателите на услугите по чл.62 от ЗМДТ в имотите на територията на общината, както и на друга информация, определена в настоящата наредба.
(2) За изпълнение на ангажиментите по ал.1, Кметът на общината може да изисква предоставяне на информация от други държавни органи, както и да възлага разработването на специализирани информационни системи и платформи.
(3) За 2019г. информацията по ал.1 се осигурява в срок до 30 септември 2019г., а за следващите години – в сроковете по чл.67, ал.16 и ал.17 от ЗМДТ.”
- 5. В § 1 от Допълнителните разпоредби се създават т.4 и т.5 със следния текст:
т.4 „Ползватели на услугата в имота” са фактическите държатели на имота, както следва:
а) за граждани – собственици, и/или лица с учредено вещно право на ползване и/или наематели, и/или лица с настоящ адрес в недвижимия имот, и/или обитатели по смисъла на Закона за управление на етажната собственост, и/или лица, които пребивават в имота на друго основание;
б) за предприятия – собственици, и/или лица с учредено вещно право на ползване, и/или концесионери, и/или наематели, и/или лица, на които имотите са предоставени за управление, и/или заети и наети от предприятията лица, и/или лица, които пребивават в имота на друго основание.”
т.5 „Лица, които пребивават в имота на друго основание” са настанени лица, ползващи туристическа услуга, посетители, др.
- 6. Наредбата влиза в сила от 01.01.2019г. или след приемането й от Общински съвет – Поморие.
§ 7. На основание чл. 26, ал. 3 във връзка с ал. 2 от Закона за нормативните актове разпореждам измененията и мотивите към тях да бъдат публикувани на сайта на Община Поморие.
ИВАН АЛЕКСИЕВ /П/
КМЕТ НА ОБЩИНА ПОМОРИЕ